Horecazaak 101

Hoe blaas je jouw horecazaak nieuw leven in? Is dat door een nieuwe RVS werktafel van XXLhoreca aan te schaffen, of zit er toch echt meer achter? De echte vraag, en de echte reden dat je op dit artikel hebt geklikt, is de vraag die menig horecabaas zichzelf s ’nachts in bed afvraagt; wat is het geheim voor het runnen van een succesvol restaurant of een succesvolle bar, waar mensen ook terug willen komen en graag zijn? Gelukkig is dat een simpele (kuch) vraag, dus laten we snel kijken. 

 

Praktisch en geliefd

 

Voordat we ook maar één enkel ander industriegeheim gaan bespreken hier, moet er eerst een tip gegeven worden die menig horecabaas nog weleens vergeet, maar die écht vitaal is voor het functioneren van je zaak; behandel je team goed. Het team is zowel de ruggengraat als het hart van de zaak, en verdient een goede behandeling. Hoe ziet dat eruit? Allereerst moeten ze natuurlijk goed, consequent en op tijd betaald worden. Ook moet er op de werkvloer een veilige sfeer hangen, eentje waarin er ruimte is voor feedback en de werknemers zich gehoord voelen (ook d.m.v. regelmatige teamvergaderingen). Daarnaast moet een horecabaas en/of een manager hun team steunen in conflicten met klanten; als dit niet gebeurt, voelt een werknemer zich niet geliefd en zullen ze binnen ­no time weggaan. Plus, een gelukkig team wat lekker en ontspannen met elkaar werkt voegt nog iets toe; een gezellige sfeer, eentje waar klanten voor terugkomen. Als ze bij jou kunnen rekenen op een welkome plek met gezellige mensen, is dat zeker een reden om langs te gaan. 

 

Conceptueel sterk 

 

En dan nog een belangrijke tip: je concept! Eigenlijk het allereerste wat je moet weten, maar je team is zó belangrijk dat dat kopje hierboven is geplaatst. Maar afijn, je concept; dat is hét idee wat aan de grondslag ligt van je bedrijf. Of het nu een unieke, one of a kind themabar is die nog het meest lijkt op een scène uit Lord of the Rings, of een simpel, rustiek biercafé; alles is een concept. Alles mag, zo uniek of ‘normaal’ mogelijk, zolang je maar een duidelijk idee hebt. Waarom? Omdat vanuit je concept alle andere dingen kunnen voortvloeien. Branding, marketing, thematisering van je inrichting én de inrichting zelf, maar ook je cocktailkaart en je dinermenu. 

 

Een horecazaak runnen is geen simpele zaak, maar met genoeg focus, liefde voor je team en een solide concept kom je er wel.